Chyby při prodeji nemovitosti

tn2_obrazek_211. špatně nastavená prodejní cena

ze všech chyb, kterých se se jako prodávající můžete dopustit je tato nejzávažnější. V obouch případech vás totiž může připravit o peníze. Pokud budete prodávat svoji nemovitost příliš levně, zbytečně se připravíte o výdělek. O peníze můžete ale příjít i v případě, že si řeknete o neúměrně vysokou cenu, což má za následek, že se prodej protáhne i na roky a majitel nakonec nemovitost prodá raději pod cenou, protože je zklamán z vývoje situace a příliš dlouhé doby prodeje. Ke správnému stanovení tržní ceny se proto vyplatí obrátit na odborníka. Ideálně na někoho, kdo má zkušenosti s prodejem nemovitosti, dlouhodobě sleduje vývoj na trhu, zná poptávku a nabídku a specifika lokálního trhu. Pouze tak jsou prodávající schopni prodat nemovitost za nejvyšší možnou cenu, kterou je trh v dané době schopen akceptovat.

Výhodou prodeje přes realitní společnost HESTIA Group je, že všichni makléři jsou odborníky s dlouholetou praxí při prodeji nemovitostí, a tím jsou schopni nastavit klientům prodejní cenu tak, aby byla trhem akceptována a nemovitost byla v co nejktratším termínu zobchodována.

 

shutterstock_212528422_186_x_3002. nevhodně zvolená prezentace nemovitosti

Mnoho lidí si myslí, že při prodeji nemovitosti stačí dát inzerát do novin nebo na bezplatný internetový server a zájemci se přihlásí sami. K tomu, abyste nemovitost prodali rychle a za reálnou cenu je potřeba dodržet pár zásad: a) je nutné zhotovit kvalitní fotodokumentaci, která osloví případné zájemce. b) v dnešní době, kdy většina klientů vyhledává na internetu, je základem v případě, že chcete prodat nemovitost za nejvyšší možnou cenu inzerovat na velkých internetových serverech. Poplatky za inzerci na nejnavštěvovanějších serverech jsou ale drahé a na některých mohou inzerovat pouze realitní kanceláře (ne všechny to dělají). c) největší chybou vlastníků je, že začnou inzerovat na portálech, ke kterým mají realitní agenti a makléři placený přístup. V 99% se budou ozývat pouze realitní kanceláře s tím, že mají zaručeného kupce. Skutečný prodávájící může zahodit telefon, neboť třicet telefonátů za dvě hodiny není žádné překvapení. V případě, že prodávající podlehne a pozve několik makléřů do nemovitosti, dojde k duplicitě. Vícečetná inzerce totožné nemovitosti má za výsledný efekt snížení ceny, ztráty orientace poptávajících a celkovou nedůvěryhodnost (pomineme-li fakt, že je to naprosto zbytečné - inzertní servery jsou totiž pro všechny stejné, odlišení je proto potřeba hledat jinde).

Naše společnost využívá k prezentaci všechny nejnavštěvovanější servery (sreality.cz, reality.cz, reality.idnes.cz, realitymix.centrum.cz, ceskereality.cz atd.) dále prezentujeme nemovitosti v tiskové inzerci, která chodí lidem zdarma do schránek (Golempress, Orin, Inzert plus, ESO noviny) a v neposlední řadě je nabídka na vyvěskách v okolí nabízené nemovitosti. Samozřejmostí je pravidelné kombinování nabídky s poptávkou.

 

3. nezkušenost při vyjednávání

Jakmile nemovitost nabídnete, začnou telefonovat zájemci a budou mít spoustu otázek a to přes den, během vaší pracovní doby, večer i o víkendu. Na každý telefonát je ale potřeba odpovědět s úsměvem a rychle, protože pokud telefon nezvednete, zájemce často znovu nezavolá. Je proto dobré se připravit na několikatýdenní maratón telefonování. Kromě telefonů vás čeká jednání se zájemci a tady je dobré si připravit zásobu pochopení, trpělivosti a vlídnosti. Zájemci si začnou sjednávat prohlídky, ale z deseti, kteří si dohodnou termín a hodinu, přijde podle našich zkušeností pouze sedm. Jeden bude spekulant, který vám nabídne směšně nízkou cenu. Třem nabídka nebude vyhovovat. Dva budou mít zájem, ale s tím, že se musí v bance zeptat, zda jim půjčí peníze. A mnohdy se pak dozví, že ne. A pouze jeden bude solventní zájemce. Jakmile najdete vážného zájemce, začne vyjednávání. Každý zájemce bude přirozeně zkoušet, jestli je stanovená cena ta "skutečná a konečná". Někteří vám proto začnou nemovitost kritizovat, špinit vaši práci a útočit na vaše znalosti, jiní budou zkoušet psychologické triky, jak vás donutit ke slevě a další cuknou těsně před podpisem smlouvy.
Proti těmto praktikám bohužel neexistuje žádná obrana (kromě té, že tuto práci přesunete na realitního makléře). Zkušenost proto říká, že radost z úspěšného prodeje si zaslouží až podepsaná kupní smlouva a inkaso kupní ceny. Do té doby není totiž jisté vůbec nic.

Pravý a zkušený obchodník se baví s potenciálním kupcem již před samotnou prohlídkou. Odfiltruje tzv. zájemce/nezájemce, kteří jen chodí po prohlídkách a zdržují obě strany. Také zjistí jeho přání, potřeby a finanční možnosti. Prověřit solventnost zájemce není vůbec lehké a chce to určitou zkušenost (není nic horšího, než když obchod spadne kvůli obyčejnému zamítnutí hypotéky, protože zájemce nesplácí své dluhy na kreditní kartě). Zkušený obchodník zjistí potřeby a cíle zájemce a patřičně podle toho při prezentaci nemovitosti postupuje. Znát právní problematiku, technické (stavební) záležitosti, či situaci v dané lokalitě jsou jen další důležité body vedoucí k úspěšnému obchodu obou stran. Roli samozřejmě hraje i empatie a jistý odhad osobnosti. Dobrého kupce totiž můžete ztratit i z tohoto důvodu.

 

4. příprava smluvní dokumentace

Obstaráním zájemce prodej nemovitosti rozhodně nekončí. Naopak nastává důležitá fáze vyjednávání. Je nutné dohodnout přesné podmínky prodeje nemovitosti (způsob úhrady kupní ceny, úschovu finančních prostředků, předání nemovitosti, úhradu daně z nabytí nemovitých věcí atd.). Na tuto fázi obchodu je nutné oslovit buďto advokátní kancelář se zkušenostmi s prodejem nemovitostí, jelikož každý advokát se specializuje na jiný druh práva anebo profesionální realitní kancelář, která spolupracuje s advokátní kanceláří (některé realitní kanceláře připravují smlouvy tím způsobem, že pouze doplňují údaje do předem vyplněných vzorů, které kolikrát neřeší konkrétní specifika obchodu.)

Naše společnost spolupracuje s renomovanou advokátní kanceláří, která smlouvy připravuje ve spolupráci se zkušeným makléřem na míru každému obchodnímu případu a samozřejmě za tyto smlouvy ručí. Všechny advokátní kanceláře jsou ze zákona pojištěni proti způsobení škody. Zároveň u této kanceláře provádíme úschovu kupní ceny.

 

shutterstock_213481516_200_x_250Proč přistoupit k prodeji nemovitosti přes realitní kancelář?

  • Každý si myslí, že prodá svou nemovitost dráž než přes odbornou realitní kancelář, ale opak je pravdou.
  • Při prodeji nemovitosti bez realitní kanceláře má ve výsledku vlastník ještě mnoho výdajů a starostí, které jinak může věnovat sobě a své rodině.

Pozvěte si dva nebo tři realitní makléře z realitních kanceláří působících v lokalitě prodávané nemovitosti a porovnejte služby, které nabízejí, znalosti, odbornost a v neposlední řadě vystupování a poté oslovte jednu společnost, která Vám zajistí profesionální a bezproblemový obchod.